مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ازمک )Achillea wilhelmsii( ...
عنوان ازمک )Achillea wilhelmsii( امکا نسنجی استفاد ه از بوماد ران برای پایش و پالایش زیستی فلزات سنگین روی، )Cardaria draba( سرب و نیکل د ر محیط کنار جاد ه ای
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها ازمک، بوما دران، پالایش زیستی، ترافیک، فلزات سنگین
چکیده زمینه و ه دف: پایش و پالایش انتشارات حاصل از ترافیک راهکاری مناسب به منظور ایجا د زیس تبوم امن برای زیست مند ان است. از ای نرو، این پژوهش با هد ف ارزیابی قابلیت پایش و پالایش زیستی فلزات سنگین روی، سرب و نیکل توسط اند ا مهای هوایی و زیرزمینی گون ههای بوما دران و ازمک مستقر در حاشیه جا ده های برون شهری همد ان در سال 1398 انجام یافت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، پس از انتخاب 3 ایستگا ه نمون هبر داری، در مجموع 126 نمونه گیاهی و 63 نمونه خاک بر داشت شد . پس از آما ده سازی و هضم اسید ی نمون هها در آزمایشگاه، محتوی عناصر در آنها توسط روش طی فسنجی نوری پلاسمای ،)BCF( خواند ه شد . همچنین، ضریب تغلی ظزیستی )ICP-OES( جفت شد ه القایی محاسبه شد . )MAI( و شاخص انباشت فلزات )TF( فاکتور انتقال ،)BAF( تجم عزیستی انجام یافت. SPSS پر دازش آماری نتایج نیز با استفا ده از نرم افزار آماری ر هر دو گونه بوما دران و ازمک و برای همه د BAF و BCF یافت هها: میانگین مقا دیر بزرگ تر از 1 برای عنصر روی و ازمک TF عناصر بزرگ تر از 1 بو د. از طرفی بوما دران دارای ر د MAI بزر گتر از 1 برای عناصر روی و سرب بو د. بیشینه میانگین مقا دیر TF دارای 72 و / 64 و 38 /87 ،98/ شاخسار شسته نشد ه، شسته شد ه و ریشه نیز به ترتیب برابر با 48 مربوط به بوما دران بو د. عناصر TF و BAF ،BCF نتیجه گیری: با استنا د به میانگین مقا دیر محاسبه شد ه می توان اذعان داشت که گونه های بوما دران و ازمک از قابلیت بر داشت و تثبیت فلزات سنگین برخور دار بو ده و استفا ده از آنها برای پایش و پالایش فلزات سنگین از خاک و هوا در مناطق آلو ده توصیه می شو د.
پژوهشگران هاجر مریخ پور (نفر پنجم)، بهاره لرستانی (نفر چهارم)، مهرداد چراغی (نفر سوم)، سهیل سبحان اردکانی (نفر دوم)، نیره السادات حسینی (نفر اول)